user_mobilelogo

Jak zvýšit hodnotu nemovitosti před prodejem?

Zapomeňte na velkou rekonstrukci, investice se nevyplatí

 

Připravit byt nebo dům na prodej, za který chcete získat co nejvíce, neznamená „nasypat“ do něj na poslední chvíli hromadu peněz. Rozsáhlé a finančně náročné změny zpravidla nepřinesou nic víc než jen výdaje a starosti.

Co tedy udělat, abyste zvedli kupní cenu, ale netratili na tom? Ukažte nemovitost (v inzerátu i při prohlídkách) v co nejatraktivnějším světle, a to s využitím „karet, které máte v ruce“, takže v rámci stávající nebo jen lehce vylepšené kondice. Přečtěte si, jak na to.

Proč nemodernizovat za stovky tisíc

Z umakartového jádra zděné, do kuchyně nová linka, zasklít lodžii, zbourat příčky, vyměnit okna – typické příklady úprav, které provádějí obyvatelé/majitelé starších panelákových bytů. Pamatujte na to, že před prodejem představují tyto akce neuvážený krok.

Samozřejmě záleží na konkrétních okolnostech, protože každý prodej (každá nemovitost) je jiný, ale má dlouholetá praxe hovoří jasně: vynaložené prostředky se většinou nezmění v zisk a vrátí se maximálně tak ze 2/3.

Pojďme se tedy podívat na to, do čeho vložit energii, čas a peníze, abyste zpětně nelitovali.

Základ = důsledný úklid

V prvé řadě dokonale ukliďte. A tím nemyslím běžně a tak, jak jste zvyklí (vyluxovat, utřít prach, umýt okna…). Jde také o to schovat či vyhodit nadbytečnéstarénepěkně vypadající či ledabyle uložené věci.

Může to být prošlapaný koberec, sbírka plakátů na stěnách, ale i kopa časopisů vedle gauče, zásoba lahví s čisticími prostředky pod koupelnovým umyvadlem, nadměrné množství květin nebo sada porcelánových postaviček ve vitríně apod.

Nevynechejte nutné opravy

Kapající kohoutek? Ulomená úchytka na dveřích skříňky? Prasklá žárovka? Zlámané žaluzie? Uvolněná klika? Postarejte se o tyto a podobné provozní škody, jejichž odstranění jste třeba z důvodů nedostatku času odkládali. I na detailech záleží, protože jsou také dílky celé skládačky nazvané perfektní prezentace (co dělá dojem).

Vymalovat, natřít, vyměnit? Jak kdy

A máme tu „třetí stupeň“ úprav – teď se zaměříme na změny, které už vyžadují nezanedbatelné investice (stovky nebo tisíce korun). Když už se do něčeho budete chtít pustit, i tak se držte při zemi a řekněte si, že zapovězeno je jakékoliv bourání, zkrátka vyloženě stavební zásahy.

Čemu se můžete věnovat? Obnovte zašlou výmalbu, ale třeba jen v dominantní místnosti. Natřete popraskané rámy oken, dveře či zažloutlé radiátory. Vyměňte záclony a závěsy, potahy polštářů, eventuálně ubrusy a podobné domácí textilie.
Brousit a renovovat parkety? To už je většinou za hranicí výhodnosti. Stejně jako například výměna sprchového koutu či zařízení v kuchyni…

Vybalancovat výdaje a zisk není úplně jednoduché, proto postupujte s rozmyslem. I tak ale platí mé hlavní doporučení: nečekejte, že když uděláte rekonstrukci za 500 tisíc, automaticky zvednete cenu o tuto či vyšší sumu. Takto to na realitním trhu nefunguje.

Podtrženo, sečteno: nejlépe vychází home staging

Pokud nejste profesionál, s největší pravděpodobností nerozpoznáte, co se skutečně vyplatí. Musíte totiž brát v potaz spoustu faktorů – a s těmi na denní bázi pracují jen zkušení makléři, laik se v nich nevyzná. Takže zatímco u bytu v lokalitě X by se některé složitější úpravy vrátily s bonusem, v lokalitě Y by byly jen „černou dírou“ na peníze.

Jistotu, že nebudete tratit, vám tak dá jen home staging od odborníků. Stojí (dle rozsahu) několik nižších jednotek desetitisíců a v prodejní ceně se vrátí 7× až 10×. Takže když vás například vyjde na 60 tisíc, prodáte pak o cca 420 až 600 tisíc dráž, než když byste nemovitost nechali a prezentovali v původním stavu.

Bohumír Kraus

Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, neváhejte nás kontaktovat. Rád se s Vámi sejdu u kávy, reality KRAB s.r.o.

zdroj: www.jak-prodat-v-praze-byt.cz

Kontakt

reality KRAB s.r.o.

 

tel:

email:

fb:

skype:

web:

 

IČO:

DIČ:

+420 607 969 531

info@realityKRAB.cz

reality KRAB s.r.o. 

reality KRAB - Bohumír Kraus

www.realityKRAB.cz

 

064 75 663

nejsme plátci DPH 

 

Newsletter

Kde jsme